wtorek, 19 lipca 2016

Budowa atomu (jakże ambitnie)

Daruję sobie wszystkim znany rysunek kolorowych kuleczek z mniejszymi kuleczkami na kółeczkach dookoła tego zlepka...

Więc,
Kwarki to "najprostsze" elementy budowy materii. Budują protony i neutrony.
Wyróżniamy kwark górny (u) o ładunku +2/3 oraz kwark dolny (d) o ładunku -1/3.

Proton jest zbudowany z dwóch kwarków górnych i jednego dolnego, wobec tego, ładunek protonu wynosi: 
+2/3 + 2/3 - 1/3 = +1

Neutron jest zbudowany z dwóch kwarków dolnych i jednego górnego:

-1/3 - 1/3 + 2/3 = 0
Antycząstka - bliźniaczy odpowiednik cząstki, najczęściej o ładunku przeciwnym. Pragnę zwrócić uwagę na podkreślone słowo. Za Koreę Południową nie wiem, dlaczego tam jest. Możliwe, że chodzi o przypadek, gdy cząstka ma ładunek neutralny, jak neutron. Co prawda nie słyszałam o antyneutronie...



...ok, nic nie mówiłam. Widzę temat do zakładki z fizyką.

Anihilacja - zjawisko występujące w momencie spotkania cząstki z antycząstką. Obie unicestwiają się nawzajem i wydziela się energia (chyba dość duża..) lub powstaje nowa cząstka (o ile coś, co powstaje z CZĄSTKI i ANTYCZĄSTKI można nazwać CZĄSTKĄ) albo fala (? echo ?)
 
A teraz, z kącika filozoficznego!
Po co mi było to cudzysłowie przy "najprostsze"? 
Bo kwarki też się przecież z czegoś składają, a to coś jeszcze z innego. Tu kłania się teoria strun czy coś... Temat do zgłębienia, ale wydaje mi się, że jeszcze nie teraz. Chodzi mi o to, że denerwuje mnie to, jak ktoś mówi, że np. komórka to najprostszy element organizmu, czy coś takiego. Najpierw mówimy, że coś jest najprostsze, a chwilę po tym wyciągamy z tego wnętrzności (w tym przypadku organelle). No ale cóż... Widocznie nikt nie zwraca uwagi na to, że ogry mają warstwy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz